دسترسی سریع

1400/12/3 سه‌شنبه

خلاصه استاندارد آهک هیدراته برای مصارف بنایی

خلاصه استاندارد آهک هیدراته برای مصارف بنایی
  1.      معرفی محصول
آهک هیدراته، پودر خشکی است که از واکنش آهک زنده با آب کافی به دست می‌آید در حدی که میل ترکیبی با آب را تحت شرایط هیدراتاسیون داشته باشد.
2     موارد مصرف
موارد مصرف نوع معمولی (N) و نوع ویژه (S) در لایه آستر و پوشش گچی، سفیدکاری و تهیه ملات و همچنین به عنوان افزودنی و اصلاح‌کننده گیرش سیمان به کار می‌روند. نوع معمولی هوادار (NA) و ویژه هوادار (SA)، آهک‌های هیدراته متخلخلی هستند که علاوه بر مصارف فوق در جایی که خواص ذاتی و متخلخل بودن آن مطرح است، مناسب می‌باشند.
  1.      استاندارد مربوط
استاندارد مرتبط با آهک هیدراته برای مصارف بنایی، استاندارد ملی ایران به شماره 4735 با عنوان «آهک- آهک هیدراته برای مصارف بنایی- ویژگی‌ها» است. ترکیب شیمیایی آهک هیدراته برای مصارف بنایی باید مطابق جدول 1 باشد.
جدول 1- ترکیب شیمیایی آهک هیدراته برای مصارف بنایی
ویژه هوادار ویژه معمولی هوادار معمولی ترکیب شیمیایی
95 95 95 95 درصد اکسیدهای منیزیم و کلسیم (حداقل)
5 5 5 5 اگر نمونه‌برداری از کارخانه انجام شده باشد
درصد کربن دی‌اکسید (حداکثر)
7 7 7 7 اگر نمونه‌برداری از جایی به غیر از کارخانه انجام شده باشد
8 8 - - درصد اکسیدهای غیر هیدراته (حداکثر)

چهار نوع آهک برای مصارف بنایی باید شامل یکی از ویژگی‌های زیر باشد:
1- باقی‌مانده روی الک شماره 30 (mµ 600) نباید بیشتر از 5/0 درصد باشد.
2- اگر باقی‌مانده روی الک شماره 30 بیشتر از 5/0 درصد باشد، در این صورت با انجام آزمون فیزیکی مطابق استاندارد، نباید هیچ فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشند.
- ملات آهک هیدراته تهیه شده با نوع معمولی یا معمولی هوادار بعد از 60 ثانیه مکش باید قابلیت نگه‌داری آب بیش از 75 درصد داشته باشد. زمانی که ملات استاندارد از آهک هیدراته خشک باشد یا از خمیر آهک که آهک آن برای (16 تا 24) ساعت در آب قبلاً خیسانده شده باشد، تهیه شود.
- ملات آهک هیدراته تهیه شده از نوع ویژه یا ویژه هوادار که طبق استاندارد
 مورد آزمون قرار گرفته ‌است، باید قابلیت نگه‌داری آب بیش از 85 درصد داشته باشد و این زمانی است که ملات استاندارد از آهک هیدراته خشک مطابق با استاندارد مربوطه تهیه شده باشد.
- آهک هیدراته نوع N و S این استاندارد نباید حاوی مواد افزودنی هوازا باشند. مقدار هوای ملات استاندارد تهیه شده با آهک نوع N و S نباید از 7 درصد بیشتر شود. مقدار هوای ملات استاندارد ساخته شده با آهک نوع NA و SA باید حداقل 7 درصد و حداکثر 12 درصد باشد.
  1.      اهمیت استفاده از آهک هیدراته استاندارد
آهک هیدراته ترکیبی پرمصرف در صنعت ساخت‌و‌ساز به شمار می‌رود. در صورت استفاده از آهک هیدراته استاندارد این ترکیب شیمیایی بعد از ترکیب شدن با سایر مصالح و مواد دیگر، دوام و مقاومت بنا را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
در هنگام خرید باید به علامت استاندارد و کد ده رقمی زیر آن توجه نمود. جهت پیگیری اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی درج شده در زیر علامت را می‌توان به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمود. سامانه تلفن گویا 1517 رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرف‌کنندگان می‌توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری نمایند.
تهیه و تنظیم: مریم عزیزی کارشناس امور آزمایشگاه
 

1400/9/17 چهارشنبه
خلاصه استاندارد ورق‌های انعطاف ‌پذیر عایق رطوبتی ورق‌های قیری تقویت شده عایق رطوبتی


معرفی محصول
ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی قیری، از لایه‌های الیاف شیشه و یا لایه الیاف پلی‌استر یا هر دو( به صورت بافته یا نبافته) به عنوان بستر و قیر اصلاح شده با پلیمر( قیر الاستیکی یا پلاستیکی ) یا قیر اکسیده تشکیل شده است. عایق‌های رطوبتی باید متناسب با شرایط آب و هوای منطقه انتخاب شوند. عایق‌های رطوبتی قیری بر حسب کاربرد در شرایط آب و هوای مختلف، به سه دسته سردسیر، معتدل(معتدل گرمسیر H و معتدل سردسیر  C) و گرمسیر تقسیم‌بندی می‌شوند.
  1. موارد مصرف
ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به عنوان عایق‌کاری پشت‌بام، دیوار، سرویس بهداشتی، استخر و پارکینگ، کانال آب‌رسانی تاسیسات، حوضچه صنعتی، انبار و در مجموع هر مکانی که امکان وجود رطوبت در سطح را داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. استاندارد مربوط
استاندارد مرتبط با ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی قیری، استاندارد ملی ایران به شماره 3885 با عنوان« ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی - ورق‌های قیری تقویت شده عایق رطوبتی سطوح - ویژگی‌ها » است. هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی‏های این محصول است، که شامل ويژگي‌هاي ظاهری، ابعادی، فیزیکی و مکانیکی(انعطاف‌پذیری، مقاومت کششی و ...)، نشانه‌گذاري، شرايط نگه‌داري و بسته‌بندي مي‌باشد.
جدول 1- ویژگی‌های ورق‌های انعطاف‌پذیر قیری
ویژگی رواداري
انعطاف‌پذیری در دمای پایین(حداکثر) بسته به نوع طبقه‌بندی و مناطق ورق‌ها( سردسیر، معتدل، گرمسیر) تعیین می‌شود
تعیین مقاومت به جریان در دمای بالا (حداقل) بسته به نوع طبقه‌بندی و مناطق ورق‌ها( سردسیر، معتدل، گرمسیر) تعیین می‌شود
مقاومت کششی تعیین خصوصیات کششی ورق‌های انعطاف‌پذیر قیری و بررسی مقاومت کششی عایق‌های رطوبتی در دو جهت طولی و عرضی می‌باشد
مقاومت در برابر پارگی تعیین مقاومت پارگی عایق‌های رطوبتی(حداکثر نیروی ثبت شده در حین آزمون) در دو جهت طولی و عرضی توسط دستگاه اندازه‌گیری می‌شود
ویژگی‌های ابعادی بسته به نوع ورق‌ها( دولایه یا تک لایه) متغیر است
نشانه‌گذاری مشخصات روی برچسب عایق رطوبتی باید شامل مواردی از جمله نام و نشانی تولیدکننده، نام تجاری، عبارت« ورق انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی قیری سطوح»، نوع محصول از نظر محل مصرف و تک لایه یا دولایه بودن آن، وزن رول، ضخامت، عرض رول و نشان« عمودی نگه‌داری شود» باشد
  1. اهمیت استفاده از ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی استاندارد
ایزولاسیون و عایق رطوبتی یک نیاز اساسی در ساخت است. ساختمان‌های مدرن و پیشرفته ضدآب هستند و از غشاها و پوشش‌های رطوبتی برای ایزولاسیون و محافظت از ساختار سازه استفاده می‌کنند، عمر مفید سازه به پایداری آن بستگی دارد. در هنگام خرید باید به علامت استاندارد بر روی بسته‌بندی محصول و کد ده رقمی زیر آن توجه نمود. جهت پیگیری اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی درج شده در زیر علامت را می‌توان به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمود. سامانه تلفن گویا 1517 رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرف‌کنندگان می‌توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری نمایند.