social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

پنجشنبه1401/8/5

10:06:0

50

بیانات حضرت آیت الله حسینی بوشهری(حفظه الله تعالی)، امام جمعه موقت و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، در دیدار رییس سازمان ملی استاندارد

در آستانه «روز جهانی استاندارد»، دکتر مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران، در رأس هیات همراه به استان قم، عزیمت نموده و در بدو ورود با دکتر محمد هادی سماواتی سرپرست اداره کل استاندارد قم و برخی همکاران دیدار نموده و به اتفاق، پس از دیدار با حضرت آیت الله سعیدی(حفظه الله تعالی) راهی دفتر حضرت آیت الله حسینی بوشهری(حفظه الله تعالی) گردیدند.
در این دیدار، حضرت آیت الله حسینی بوشهری(حفظه الله تعالی)، امام جمعه موقت قم، پس از استماع گزارش کوتاه فعالیت‌ها و اقدامات رییس سازمان، چنین فرمودند:
«امیدواریم که با این تلاش‌های مُجِدّانه، فاصله بین آنچه انجام گرفته و آنچه انجام نگرفته روز به روز کمتر شود إن‌شاءالله و روزی برسد که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی بتوانیم یک الگوی موفق و تراز، هم به هم‌میهنان و هم به کشورها و ملت های مختلف دنیا به عنوان رهاورد و دستاورد جمهوری اسلامی -که می‌شود گفت یکی از معانی صدور انقلاب همین است- معرفی کنیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین فرمودند:
«قرآن در صدد ارائه انسان استاندارد؛ تراز و الگوست!. اساساً جامعه بشری هم الگوخواه و هم الگوپذیر است.
اینکه می‌بینیم عده‌ای به علت این خصلت، به راه صواب و درست می‌روند و عده‌ای به راه ناصواب، به خاطر «اشتباه در تطبیق و مصداق» است!. عده‌ای راه را پیدا می‌کنند، لذا خدای متعال، پیغمبر را به عنوان الگوی یک انسان تراز معرفی می‌کند: «
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... {أحزاب/21} »!.
به قرآن هم که نگاه می‌کنیم جای جای آیات قرآن، داستان زندگی پیامبران الهی است. قرآن، کتاب داستان نیست! همهء این واژگانی که از اول تا آخر قرآن، چه آنجایی که نسبت به پیغمبران سخن گفته شده و چه آنجایی که نسبت به مردان مومن و زنان مومنه صحبت شده، یک هدف را دنبال کرده و آن اینکه «انسان تراز» این‌ها هستند، یعنی در صدد این بوده که الگو را معرفی کند. پیغمبر ۲۳ سال کار تبلیغی کرده و می‌دانیم که کار تبلیغی، امروز در دنیا جایگزین جنگ‌های خشن شده و سعی می‌کنند دل‌ها را با همین جنگ‌های تبلیغاتی فتح کنند و نیاز به شلیک یک گلوله هم نباشد».

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خصوص اثرات «کار تبلیغی» و «الگو» چنین اظهار داشتند:
«آنچه که در کنار کار تبلیغی و رسانه ای وجود دارد، «ارائه الگوی موفق» است که طرف لمس و احساس کند. گرایش به الگو بیش از گرایش به یک کار تبلیغاتی است و باعث جلب اعتماد و علاقه است. الگوها منحصر به مسائل معنوی و روحی نیست، الگوها مربوط به مسائل دنیایی و مادی هم هست!. این‌ها، اعتبار یک کشور است، اعتماد، سرمایهء بسیار بزرگی است که اگر شکست، تدارک آن، کار سختی است و اگر استوار ماند در سایه این اعتماد، خیلی کارها می‌شود انجام داد!.

«استاندارد، اعتماد سازی است در بین مردم و جامعه» و این، کار ساده‌ای نیست!».
مدیر سابق حوزه های علمیه سراسر کشور همچنین افزودند:
متاسفانه به خاطر تولیدات غیر مرغوبی که در داخل انجام شده، ذائقهء جامعه ما به سمتی رفته که فروشندگان کالا -به خاطر اینکه جلب اعتماد مشتری کنند- با برچسب‌های جنس‌های خارجی- که احساس می‌کنند «در ذهن مشتری» مرغوبیت دارد!- آن را روی کالا و جنس ایرانی -که مرغوب‌تر از جنس خارجی است- می‌زنند تا مشتری ما، آن جنس ایرانی را به عنوان جنس خارجی مصرف کند و این را شما باید دقیقاً تغییر بدهید! تغییر بدهید به جایی که مشتری ببیند اگر کالا برچسب داخلی دارد برای او جاذبه‌دار باشد و اگر برچسب خارجی داشت برای او رغبتی ایجاد نکند و اینجا نیاز به کار تبلیغاتی است به طور مثال همین کاری که درخصوص خودروها انجام دادید در حقیقت، یک زخم کهنه بوده است!.
«این، یک ارادهء قوی می‌خواهد!، البته سخت است و گاه دست‌های پیدا و پنهان، سدهایی ایجاد می‌کنند اما با اراده قوی و استوار خودتان و همکاران بزرگوارتان، این کار را از ناممکن بودن به ممکن -به فضل الهی- تبدیل خواهد کرد!».

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند:
«شرکت های دانش بنیان در بعضی از عرصه ها، تقریباً -نزدیک به حقیقتاً- خوب درخشیدند، اینها مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند و کالای خوب تولید کنند!. بخصوص در چند عرصه نیاز به کار داریم، «آنچه مورد انتظار از ماست، کیفیت گرایی و کار با کیفیت و پر کیفیت است» که می‌تواند معرف کار خوب شما باشد.
رهبر عزیز و فرزانه انقلاب، جمله ای زیبا دارند که:
«باید از نظر علم و دانش و جنبه های مختلف به گونه‌ای پیشرفت کنیم که دیگران ناچار باشند زبان فارسی را یاد بگیرند تا با صنعت ما آشنا شوند!».
اکنون این چنین نیست، خیلی فاصله داریم!. باید وضعیت کشور در پرتو نظارت دقیق و ظریف و سخت‌گیرانه
{پیشرفت کند}. اینجا از مواردی است که سخت‌گیری باید کرد!.
حضرت رسول صلی الله علیه السلام فرمودند «رَحِمَ اللهُ إمرَءً عَمِلَ عَملاً فَأَتقَنَهُ»، خدا رحمت کند کسی که کاری انجام می‌دهد ولی کار را استوار؛ مُتقَن؛ پخته و بی‌نقص انجام می‌دهد. کار استاندارد که هم عرصهء دولتی، هم عرصه خصوصی و بین المللی را شامل می‌شود، عرصه وسیع و گسترده ای است که تک تک مردم از شما انتظار دارند که کالاها با دوام و ارزشمند باشند.

شما در جایگاهی قرار گرفته اید که دولت و بخش خصوصی و تک‌تک آحاد جامعه به شما نگاه می‌کنند و این مسئولیت، حقیقتاً مسئولیت بسیار سنگینی است. إن‌شاءالله خداوند کمک کند».
فقیه و استاد حوزه‌های علمیه، در خصوص نشان و محصولات«حلال» اشاره داشتند:
حلال و بِرند حلال هم از آن کارهای بسیار مهمی است که برخی کشورها جلو افتاده اند، شما هم با کالاهایی که عرضه می‌کنید بازارهای جهانی را با این برند فتح کنید!. این خیلی جالب است که افرادی که در کشورهایی که مسلمان نیستند معتقدند از این برند حلال استفاده کنند و اطمینان بیشتری دارند نسبت به کالاهای دیگری که عرضه می‌شود. این را در مسائل آموزشی(شرکت کودکان مسیحی در کلاس‌های آموزشی کودکان مسلمان) داشتیم ولی در غذا نداشتیم!.

« همّت بلند دار، که مردان روزگار    از همت بلند، به جایی رسیده اند!»
امیدواریم با همکارانی که با دقت و وسواس و صرفاً به عنوان کاردان و مسلط بر کار انتخاب کرده‌اید برای رضای خدا، مُصالِحات و مُسامِحات را کنار بگذارند، چون پای حیثیت کشور و اعتبار تشیّع مطرح است،
«جایی که پای اعتبار یک کشور، مطرح است، عیناً مثل دفاع از سرزمین است!»،
همانگونه که دفاع از سرزمین در دوران دفاع مقدس، یک امر لازم و وجدانی بود، امروز، شما دفاع از حیثیت این سرزمین و حیثیت میهنی را دارید!».
إن‌شاءالله موفق باشید!.

تصاویر