social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

دوشنبه1401/8/9

08:11:1

241

«قم، شهر نانِ ناب: سنگک» دانستنی های کوتاه استاندارد درباره آرد، سبوس و نان - قسمت دوم

«نان و ویژگی های یک نان سالم و خوب»
 از دیدگاه استاندارد
در راستای صیانت از حریم سلامت آحاد جامعه در خصوص مواد اولیه(آرد) مصرفی قُوت عمده جامعه ایرانی(نان گندم) و در پی اقدامات اداره‌کل استاندارد استان قم در این‌خصوص، خانم مهندس عاملی، کارشناس مسئول صنایع غذایی و رئیس اداره آزمایشگاه های این اداره کل در ادامه بیان مطالب قبل، اظهار داشت:
نان
«نان» فقط یک غذای سیرکننده نیست. منبعی از کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین‌هاست. یعنی « بخش زیادی از آن‌چه بدن ما، برای سوخت و ساز نیاز دارد، در نان وجود دارد».
برخی ویژگی‌های یک نان سالم و خوب:
۱ـ نان سالم باید کاملاً پخته و برشته باشد، اما سطح آن نباید نشانه‌ای از سوختگی داشته باشد.‏

۲ـ یک نان خوب، بافت نرم و یکنواختی دارد، به راحتی بریده می‌شود و زود، بیات نمی‌شود.
این ویژگی‌ها نشان می‌دهد در پخت آن از «خمیر مایه» استفاده شده است و تخمیر بر روی نان، به‌طور مناسب انجام گردیده است.

نان سنگک و ویژگی‌های خوب آن
نان سنگک، حاوی ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین ب، کلسیم، پروتئین و آهن است. نان سنگک از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود. از ویژگی‌های خوب این نان، طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن است. شیوه پخت سنتی این نان و شکل و طعم متمایز آن از سایر نان‌ها، باعث شده در فرهنگ و سفره ایرانی، ارزش بالایی داشته باشد.

نان سنگک برای کودکان نیز بسیار مفید است، مخصوصاً در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس‌دار، سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می شود.
آرد مورد استفاد در نان سنگک نسبت به آرد مورد استفاده در نان‌های دیگر، دارای سبوس بالاتری است . مطابق استاندارد ملی، سبوس‌گیری در آرد سنگک بین 6 تا 12% می‌باشد.

با توجه به این‌که برای پخت نان سنگک، از آردِ با سبوس بالا استفاده می شود و آردِ با سبوس بالا، ویتامین‌ها و املاح آن حفظ شده است، مصرف این نوع نان، بیشتر توصیه می شود. نان سنگک به دلیل این‌که فیبر زیادی دارد، هضم آن، آسان -و البته کمی طولانی‌‌تر- و از ارزش غذایی بالایی، برخوردار است.
تنور سنگک
در تاریخ به درستی معلوم نیست ولی مشهور است که تنور سنگک، در دوران صفوی و توسط شیخ بهایی(ره) طراحی شده است . این تنور که با دقت و بصیرت بسیار بالایی، طراحی و ساخته شده است از آن موقع تاکنون، هنوز به همان صورت اولیه، پخته می‌شود و «نانی که از این تنور بیرون می‌آید یکی از«محبوب‌ترین نان‌ها در بین ایرانیان» و جزو «برترین نان‌های دنیا»ست».


پایان قسمت دوم
این مطالب، ادامه دارد ...

 

تصاویر